Zwanger volleyballen. Durf jij het aan?

Zwanger volleyballen. Durf jij het aan?

Ook als je zwanger bent, is fit zijn belangrijk. Maar kun je als zwangere vrouw eigenlijk wel blijven volleyballen? En hoe zit dat na de bevalling, wanneer is het verantwoord weer terug te keren in het volleybalveld? Ingrid Paul, teamarts van de Oranje volleybaldames, schijnt in dit artikel haar licht op de materie. Dat doet ze na ruggespraak met de gynaecologen van ZGV-Sports Valley, de instelling waar Paul zelf ook werkt.

In haar tijd als teamarts van de Oranje volleybaldames heeft Paul wel enkele atleten na de bevalling begeleid bij hun rentree, maar geen zwangere topatleten begeleid. Met haar medische collega’s sprak en spreekt ze regelmatig over wat wel en niet verstandig is. “Er is natuurlijk een groot verschil tussen top- en breedtesporters. Voor de lagere niveaus geldt dat als je altijd hebt gesport, je daar als je zwanger bent, met enige aanpassingen, prima mee door kunt gaan. Fanatiek beginnen met sport of topsport blijven beoefenen is geen goed idee als je in verwachting bent; dat vraagt te veel van je lichaam. En realiseer je dat, door alle fysieke veranderingen, je niet kunt verwachten dat je optimaal blijft presteren. En, niet onbelangrijk in het volleybal, daar kun je dan ook het niveau van je team mee beïnvloeden.” 

Meer kans op blessures
Of en hoe lang je door speelt, is volgens Paul ook afhankelijk van hoe je lijf reageert op de zwangerschap. “Omdat je zwaarder wordt, zul je minder makkelijk bewegen en minder hoog springen. Bovendien heeft je lijf meer energie nodig dan anders om je kindje te laten groeien. Je kunt dus sneller moe zijn.” En dan zijn er nog de zwangerschapshormonen. “Daardoor verandert er fysiek heel wat. Bij intensieve inspanning stroomt er meer bloed naar je spieren, wat de kans op een mindere doorbloeding van je baarmoeder en placenta groter zou kunnen maken. Ook maak je bij intensieve inspanning melkzuur aan, wat effect op je baarmoeder en het kindje zou kunnen hebben.  Naarmate de zwangerschap vordert, worden bovendien banden en pezen soepeler, waardoor de kans op blessures door overbelasting toeneemt.” Hoe lang je door kunt spelen, hangt volgens de sportarts en gynaecologen geheel af van het verloop van je zwangerschap. “Luister dus goed naar je lijf en doe een stapje terug als je merkt dat het te zwaar of pijnlijk wordt!”

Volleybal relatief veilig
Omdat volleybal geen vecht- of contactsport is, kun je daar eenmaal zwanger relatief langer mee doorgaan. “Wel moet je je buik beschermen; duiken is dus geen optie als zwangere speelster. Hoog springen wordt sowieso lastiger en een extra stevige sportbeha is geen overbodige luxe. Uiteraard blijven regelmatige verloskundige controles belangrijk. Extra krachttraining voor de buikspieren raad ik af: die spieren moeten juist ruimte krijgen om soepeler te worden.” Algemeen bekend is dat je goed moet blijven letten op je bloeddruk en mocht je harde buiken of bloedverlies krijgen tijdens het sporten, is dat een teken dat je te veel van je lichaam vraagt. “Neem dan altijd contact op met je dokter”, benadrukt Paul.  

Na de bevalling
Hoe snel je na de geboorte weer terug het volleybalveld in kunt, heeft te maken met hoe fit je de bevalling in ging en hoe deze verliep zeggen Paul en haar collega’s: “Een complexe bevalling met complicaties vraagt uiteraard een langer herstel dan een soepele bevalling. Een normale bevalling is voor zowel moeder als kind het beste. Over het algemeen bevalt een fitte en gezonde vrouw ook prima. Het herstel na een normale bevalling is veel sneller. Na een keizersnede heb je een buikwond, ben je minder mobiel en dat zorgt er voor dat het herstel langer duurt.”

Gemiddeld kun je na 4-6 weken weer activiteiten en trainingen gaan oppakken. Ook daarbij geldt: luister naar je lichaam en stop of doe een stapje terug als het niet goed voelt. Terugkeren als topsporter vergt meer voorbereiding zegt de teamarts: “Topsporters kunnen hun rentree vergelijken met het herstellen van een blessure; eerst krachttraining en algemene fitheid om letterlijk weer op kracht te komen, daarna pas weer het veld in.”

Wie borstvoeding geeft, dient sowieso extra voorzorgsmaatregelen te nemen voor een training of wedstrijd. “Een extra stevige sportbeha allereerst. Maar ook kolven voor een training of wedstrijd; dat is prettiger voor jezelf én uiteindelijk ook voor je kindje.”  En ”Als je borstvoeding geeft is het belangrijk dat je voldoende drinkt zeker als je ook intensief sport.”

Meer weten over volleybal en zwangerschap of heb je een blessure?
Samen met de Sportzorgalliantie geven wij graag antwoord op al jouw vragen. Mail jouw vraag naar de Gezond Volleyballen-specialist.

Speciaal aanbod voor Nevobo-leden
Herstellen van een blessure? Of juist blessures voorkomen? Dat doe je met de juiste zorg. Zilveren Kruis biedt een collectieve zorgverzekering met korting en extra vergoedingen. In dit pakket zit de zorg die je als volleyballer nodig hebt. 

Zk1
Zk2
Zk3

Voor het behalen van je sportieve doelen wil je fit zijn. Ook wij vinden jouw conditie en gezondheid belangrijk. Daarom hebben de Nevobo en Zilveren Kruis afspraken gemaakt. Naast een collectieve zorgverzekering met een aantrekkelijke korting, biedt Zilveren Kruis uitgebreide vergoedingen speciaal voor sporters met een aanvullende verzekering:

  • Sportmedisch onderzoek en sportkeuring;
  • Sportmedische begeleiding;  
  • Voedingsvoorlichting; 
  • Sport- of koelbrace;
  • Hardloopcoaching bij blessures;
  • Sportsteunzolen.

Daar bovenop krijg je gratis het pakket Extra Aanvullend Sport. Met daarin extra vergoedingen voor:

  • Sportmassage;
  • Extra vergoeding voor sport- of koelbrace;
  • Dynamische fietspositiemeting;
  • Psychologische (sport)begeleiding.

Bereken je premie en sluit af
Jij bepaalt welke verzekering het beste bij je past en daarmee ook hoeveel premie je betaalt. Op www.zk.nl/nevobo bereken je eenvoudig je premie. Je vindt daar ook alle informatie over de vergoedingen.

Tip: Overstappen is eenvoudig. Zilveren Kruis zegt je huidige zorgverzekering voor je op als jij je uiterlijk 31 december 2019 aanmeldt.

De informatie op deze pagina is zorgvuldig samengesteld door de Nevobo en Ingrid Paul, bondsarts van de Oranje volleybaldames, in samenwerking met Zilveren Kruis.

Bekijk ook eens

Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×